Mikael Johnson Känslor & gränssnitt  
--

Hur påverkar synen på känslor design av gränssnitt?

Inledning

Känslor uppfattas i allmänhet som ett ganska diffust begrepp. Var och en upplever känslor på sitt eget sätt och svårigheten att få grepp om begreppet känslor har i långa tider lett till att man uppfattat känslor som onödiga och överflödiga. I alla fall är de inte till nytta då man skall fatta ett rationellt beslut. 1948 ansåg psykologen Skinner känslor vara "useless and bad for our peace of mind and our blood pressure" (Keltner & Gross, 1999, s. 467). Hans åsikt anammades av andra forskare och forskning inom många områden präglades överlag av denna syn på känslor.

Ungefär vid samma tid började datorerna göra intrång i naturvetenskapen. Begreppet program fick en datateknisk betydelse, man började programmera och begreppet användare myntades. Varken datorer eller användare uppfattades ha något bruk för känslor, så man ignorerade begreppet. Man ville skapa intelligenta datorer, men känslor ansågs inte ha något samband med intelligens, så man gav inte datorer möjlighet att uttrycka eller uppfatta känslor. En dylik förmåga behövdes heller inte i interaktionen mellan datorer och användare, eftersom känslor och kroppsspråk inte behövdes för effektiv kommunikation. Dessutom uppfattade man användare som logiska och rationella.

Idag, ett halvt sekel senare, utvecklar forskare vid Massachusett's Institute of Technology (MIT) datorer, som kan registrera användares känslor (Picard, 1997), och Microsoft säljer kontorsprogram som uttrycker känslor via ett litet animerat gem. Känslor uppfattas som ett centralt begrepp inom forskningen för artificiell intelligens (Minsky, 1985, s. 163; Plutowski, 1999) och begreppet emotionell intelligens är inte längre en motsägelse, utan ett erkänt begrepp inom psykologin (Goleman, 1995). Kort sagt, känslor är mycket aktuella, efter att länge ha varit negligerade.

I den här texten vill jag visa hur känsloforskningen, genom synen på användaren, påverkat designen av användargränssnitt. Jag börjar med att ge en överblick av känsloforskningens historia, som grund till min analys av några visionärers tankar i det moderna gränssnittets historia och fortsätter med några av dagens visionärer, som medvetet försöker använda känsloforskningens teorier i design av gränssnitt.


[  Nästa sida  |  Innehåll  ]