Heroscape ========= Round: Turn: - place markers - reveal marker - roll initiative - move - turns - attack - move round marker, check winning conditions Yleistä: - kaikkia omia ukkoja saa asetella oman vuoron aikana - common squadien yhdistäminen! Move: - omien läpi saa mennä, paitsi jos ovat engaged - jos koko liike tiellä tai linnan muurilla, +3 - ylöspäin mennessä jokainen kerros on +1 askel - vedestä/suosta/laavasta/jäältä maalle on ylöspäin - itseään korkeammalle ei voi mennä kerralla - alas voi hypätä, mutta - veteen saa aina hypätä ilman vahinkoa >= oma korkeus = 1 noppa >= oma korkeus + 10 = 2 noppaa (3 Marron mukaan) >= oma korkeus + 20 = d20, 19-20 säilyy hengissä - veteen pitää pysähtyä (+ sulaan laavaan) - paitsi isot, jos vain 1 vesiheksa - suohon ei tarvitse pysähtyä, mutta muuten se on vettä - sulassa laavassa d20 => 20 selviää hengissä - kiinteä laava => kierroksen lopussa 1 noppa jokaiselle ukolle - slippery ice / heavy snow ovat 2 askelta, jos skenaariossa määrätty - isot liikkuvat omia jälkiään - ukon saa flipata milloin vain, paitsi heksojen välissä - jos johonkin koloon ei mahdu, niin läpi ei voi mennä - engaged, jos vihollisen vieressä - vieressä saa liikkua - poistuessa jokainen vihollinen ampuu 1 nopalla - ei engaged, jos >= vihollisen korkeus - esteen yli engaged vain, jos molemmat > este Attack: - jos engaged, pitää hyökätä viereisiin heksoihin - special powereita voi käyttää myös muualle - korkeus ei vaikuta rangeen - laudan reunoilla range laskettava heksoja pitkin - LOS - korkeammalla olevalle +1 noppa - yli 10 pykälää korkeammalla 2 noppaa - junglen vieressä S/M/L-ukko saa ranged attackiin +1 defense - osumat = noppien erotus - special attack tulee tavallisen sijasta - hyökkäystä ei voi modata (glyph, special power, korkeus) Esteet: - ruin; korkeus 6 - sillankaide ja battlement; sisäkorkeus 2, ulkokorkeus 3 - kytkettävä kokonaan muihin laattoihin - hyökkäys sisältä saa käyttää esteen LOS-merkkejä ukon sijasta - kuuset; korkeus 10, 11, 11, 12, 15 - läpi ei saa mennä - jäävuoret; korkeus 7, 5/7/9, 7/11/11/9, 9/17/17/17/17/9 - läpi ei saa mennä - jungle; korkeudet 9, 14, 15, 16 - kytkettävä >= 2 laattaan - läpi ei saa mennä - viereinen S/M/L-ukko saa ranged attackiin +1 defense - hive ei liiku, eikä sen läpi voi liikkua - ovi; korkeus 10 - hallinta sillä, joka seisoo oven takana olevassa heksassa - jos ukko heksassa, niin omalla vuorolla saa avata/sulkea vapaasti, jos ei kukaan ole oven välissä - räjähtää 10 woundilla. destroy ei toimi oveen. - linnan muuri; pohjan korkeus 1, seinä 9, kattolaatta 1 Tikapuut: - yhdelle heksalle saa _laskeutua_ vain yhdet tikapuut - ei veteen/suohon/sulaan laavaan - jokainen tikas on 1 askel, lähtö- ja saapumisheksa samoin 1 askel - viereiseltä heksalta saa kävellä tikkaille samalle korkeudelle - jos viereisessä heksassa toiset tikapuut, saa liikkua tikapuiden välillä suoraan samalle korkeudelle - lentävät ja hyppivät ukot saavat liikkua suoraan heksasta mille tahansa tikkaalle - tikapuille ei saa pudota - samoilla tikapuilla olevat ukot engaged, jos lähemmäs ei voi liikkua - tikkailla ollessa ukon jalusta kelpaa sekä maaliksi että tähtäyspisteeksi Glyph ===== - permanent glyph toimii, kun joku seisoo päällä - glyphejä ei sulaan laavaan Astrid (P) : +1 attack Brandar (P), 3 kpl : skenaariokohtainen Crevcor (P) : common-ukot +1 normal attack Dagmar (P) : initiative roll +8 Gerda (P) : +1 defense Ivor (P) : Jos range >= 4, niin +4 range Jalgard (P) : +2 defense Lodin (P) : d20 + 1 Proftaka (P) : ansa, pois vain jos oma ukko tulee viereen Rannveig (P) : Flying ei voimassa Thorian (P) : vastustaja voi käyttää normal attackia vain, jos adjacent Ulaniva (P) : unique-ukot +1 normal attack Valda (P) : +2 move Wannok (P) : kierroksen lopussa d20; 1 wound glyphille, 2-20 vastustajalle Erland (T) : teleporttaa minkä tahansa ukon tämän viereen Kelda (T) : poistaa woundit Mitonsoul (T) : kaikille ukoille d20; 1 tuhoaa Nilrend (T) : d20 vastustajan uniikille; 5-20 poistaa special powerit Oreld (T) : d20; 10-20 poistaa vastustajalta order markerin Sturla (T) : kaikille tuhotuille ukoille d20; 19-20 palauttaa henkiin