Yleissääntönä on, että siirtona on joko tavallinen ukon asettaminen
tai yksi korvaava toiminto.
Eli ei voi tehdä esimerkiksi torni- ja
keijusiirtoa samalla vuorolla.
Vain tunnelivärimerkki, siltapalikka tai linnoitus
asetetaan normaalin siirron lisäksi.
1) Die Erweiterung = Wirtshäuser & Kathedralen = Inns & Cathedrals = Kirkot ja kievarit | - iso ukko (1 kpl joka pelaajalla): vastaa enemmistöjä laskettaessa kahta tavallista ukkoa
- majatalo (6 laattaa)/katedraali (2 laattaa): tiestä/kaupungista +1 p / laatta/kilpi, mutta keskeneräisestä tiestä/kaupungista 0 p
- lisäksi kuudes pelaaja sekä pistelaskulaatat
|
---|
2) Händler & Baumeister = Traders & Builders = Kirjurit ja kauppiaat | - kauppatavarat: kaupungin valmiiksi rakentanut saa kaupungissa olevat kauppatavarat (vilja x 6, viini x 9, kangas x 5).
Kustakin tavaralajista saa pelin lopussa 10 p se, joka on tavaraa kerännyt eniten.
- possu (1 kpl joka pelaajalla): Possun voi asettaa pellolle, jossa on jo oma ukko. Jos pellon voittaa, saa sen kaupungeista +1 p / kaupunki.
- Possu ei vaikuta ukkoenemmistöjen laskemiseen.
- Jos pellolta poistetaan ukot, samanvärinen possu poistuu myös
- rakentaja (1 kpl joka pelaajalla): jos jatkaa tietä/kaupunkia, jossa on oma ukko, voi asettaa rakentajan tielle/kaupunkiin.
- Myöhemmin, kun jatkaa tätä tietä/kaupunkia, saa välittömästi yhden lisävuoron ja lisälaatan saa pelata minne vain.
- Lisävuoroja saa vain yhden kerrallaan eli vaikka lisävuorollakin jatkaisi tietä/kaupunkia, niin lisävuorosta ei saa uutta lisävuoroa.
- Jos tie/kaupunki jää vielä kesken, voi myöhemmillä vuoroilla taas hankkia uusia lisävuoroja.
- pisteytyksessä rakentajaa ei lasketa ukoksi
- jos rakennelmasta ammutaan ukot pois (mm. torni, lohikäärme, linnanneito), samanväriset rakentajat poistuvat myös
- lisäksi pussi
|
---|
3) Burgfräulein und Drache = The Princess and the Dragon = Lohikäärme ja Linnanneito | - lohikäärme (1 yhteinen): tulee peliin, kun saadaan tulivuorilaatta (6).
- lohikäärmelaattoja (12) pelatessa siirretään vuorotellen,
aktiivisesta pelaajasta aloittaen,
lohikäärmettä vaaka/pystysuunnassa 1 ruutu kerrallaan, yhteensä 6 ruutua.
- Samaan ruutuun ei saa palata eikä keijuruutuun mennä.
- Lohikäärme poistaa laatoilta muut nappulat paitsi ladon
- teleportti (6 laattaa): ukon voi asettaa mihin tahansa keskeneräiseen rakennelmaan, jossa ei ole vielä ukkoja.
- linnanneito (6 laattaa): Nappulan pelaamisen sijasta saa poistaa
1 vapaavalintaisen ukon kaupungista.
- keiju (1 yhteinen): jos ei aseta ukkoa, vaikka voisi, siirretään keiju jollekin oman ukon laatalle. Jos keiju on ukon laatalla, niin
- suojaa lohikäärmeeltä
- rakennelman (jossa keiju on) valmistuessa saa aina +3 p, riippumatta omistajasta
- jos seuraavan oman vuoron alussa keiju on edelleen oman ukon ruudussa, välittömästi +1 p
|
---|
4) Der Turm = The Tower = Torni |
-
30 tornipalikkaa, jaettuna seuraavasti
| pelaajia | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| palikoita | 10 | 9 | 7 | 6 | 5
|
- Nappulan pelaamisen sijasta voi pelata
- tornipalan mihin tahansa tornipohjaan (18 laattaa) tai torniin
- tällöin torni ampuu enintään korkeutensa päähän
(myös tornin oma laatta kelpaa)
ja vangitsee yhden
vastustajan ukon (ei possu, rakentaja tai lato).
- jos kahdella pelaajalla on toistensa ukkoja vankeina, ne pitää
heti vaihtaa päittäin yksi yhteen riippumatta ukon tyypistä
- omalla vuorolla voi ostaa yhden oman ukon takaisin vähentämällä itseltään
ja lisäämällä vastustajalle 3 p
- ukon mihin tahansa vapaaseen torniin, jolloin tornia ei voi enää korottaa
|
---|
5) Abtei und Bürgermeister = Abbey and Mayor = Kärryt ja Kartanot |
- pormestari (1 kpl joka pelaajalla): Ukko, jonka voi laittaa vain
kaupunkeihin. Vastaa niin monta ukkoa kuin kaupungissa on kilpiä.
- kärry (1 kpl joka pelaajalla): Ukko, jota ei voi laittaa pellolle.
Pisteytyksessä voi joko ottaa kärryn takaisin tai siirtää sen välittömästi
valmistuneen rakennelman vieressä olevaan tyhjään rakennelmaan.
- lato (1 kpl joka pelaajalla):
- Jos tekee neljän laatan risteyksen, jossa laattojen kulmissa on pelkästään
peltoa, saa risteykseen asettaa ladon. Tällöin pelto pisteytetään heti ja
ukot sekä possut palaavat kotiin.
- Jos lato yhdistyy myöhemmin muuhun peltoon, tällöin peltomiespisteytyksessä vain 1 p/kaupunki (possulla normaalisti +1 p)
- Latopellolle ei saa myöhemmin lisätä ukkoja
- Lato saa pelin lopussa 4 p/kaupunki
- Lohikäärme ja torni eivät ammu latoja
- kertakäyttöinen erikoisluostari (1 kpl joka pelaajalla):
Käytetään tavallisen laatan pelaamisen sijasta.
Jos on aukko, joka on ympäröity kaikilta neljältä sivulta, voi siihen laittaa
erikoisluostarin, joka päättää kaikki ympäröivät rakennelmat. Erikoisluostariin
voi myös laittaa ukon normaalisti.
|
---|
6) Der Graf von Carcassonne
| Carcassonnen kaupunki:
- jos rakentaa jotakin valmiiksi niin, että toiselle tulee pisteitä, mutta itselle ei, niin saa asettaa
ukon Carcassonneen sekä halutessaan siirtää kreiviä Carcassonnen sisällä.
- Kun jokin rakennelma valmistuu (+pelin lopussa pellot), voi vastaavasta Carcassonnen osasta siirtää valmistuvaan rakennelmaan
haluamansa määrän ukkoja (myötäpäivään; kaikki saavat siirtää, laatan asettanut siirtää viimeisenä)
ja vasta tämän jälkeen valmistuneen rakennelman omistaja määräytyy ja rakennelma pisteytetään.
- Siitä Carcassonnen osasta, jossa kreivi on, ei kuitenkaan voi siirtää ukkoja.
|
---|
6) König & Späher
|
- kuningas: isoimman kaupungin valmiiksi rakentanut (siis ei omistaja)
saa pelin lopussa 1 p / jokainen valmis kaupunki
- rosvopäällikkö: isoimman tien valmiiksi rakentanut saa pelin
lopussa 1 p / jokainen valmis tie
|
---|
6) Die Kultstätten |
Muuten kuin luostari, mutta
- Jos kulttipaikka (4 laattaa) ja luostari päätyvät vierekkäin (myös vinottain)
siten, että niissä on eri pelaajien ukot, tulee sota.
- Vain se pelaaja, jonka rakennelma valmistuu ensin, saa pisteitä.
Molempien pelaajien ukot palaavat tällöin kotiin.
- Yhdellä laatan pelaamisella ei saa yhdistää kuin yhden kultti/luostari-parin.
|
---|
6) Der Fluss II |
Pääosin sama kuin alkuperäinen joki, mutta
- yhdessä laatassa on majatalo (1. lisäosa)
- yhdessä laatassa on possu (2. lisäosa)
- lopetuslaatassa on lohikäärmevuori (3. lisäosa)
|
---|
7) Das Katapult = Catapult = Katapultti |
- puinen katapulttivekotin
- jokaiselle pelaajalle jaetaan 4 ammusta eli yksi kutakin lajia
- katapultti (12 laattaa)
- normaalin vuoron jälkeen tulee katapulttikierros, alkaen aktiivisesta pelaajasta
- aktiivinen pelaaja valitsee, mitä ammusta käytetään
- kakku: osuman saaneet nappulat poistetaan, myös toisista nappuloista osuman saaneet
- sydän: jos ammus osuu laatoille, saa korvata lähimmän vastustajan ukon omallaan. Korvaajan voi ottaa joko kädestä tai pelialueelta.
- maalitaulu: lähimmäksi pelattua laattaa osunut saa 5 p
- käsi: ammutaan kohti vasemmanpuolista pelaajaa. Jos vastustaja saa kopin tai
ammus ei mene yli puolivälin, saa vastustaja 5 p. Muulloin ampuja saa 5 p.
- kierroksen lopuksi ammukset saa takaisin
|
---|
8) Brücken, Burgen und Basare = Basaarit ja bastionit |
- silta (2-4 pelaajalla 3 kpl/pelaaja, 5-6 pelaajalla 2 kpl/pelaaja) jatkaa teitä laattojen yli
- voidaan asettaa normaalin siirron lisäksi
- joko pelatulle laatalle tai sen viereiselle niin, että ajetaan
ulos pelatulta laatalta
- sillan molempien päiden pitää olla pellolla
- laatan ylittävä silta ei jaa peltoja eikä kaupunkeja
- ukon voi pelata myös sillalle
- linnoitus (2-4 pelaajalla 3 kpl/pelaaja, 5-6 pelaajalla 2 kpl/pelaaja)
- Kun minikaupunki valmistuu, pelataan vuoro normaalisti, mutta kaupungin
pisteyttämisen sijasta voi kaupungin omistaja päättää
muuttaa kaupungin linnoitukseksi. Tällöin kaupunki
ei valmistu, vaan siitä tulee keskeneräinen linnoitus, johon kaupungissa
ollut ukko siirtyy.
- Linnoitus valmistuu, kun ensimmäinen sen ympäristössä oleva rakennelma valmistuu. Ympäristöksi lasketaan minikaupunkilaatat ja minikaupungin kärkien
viereiset laattaparit eli yhteensä 6 laattaa.
- Luostarin valmistuminen vaikuttaa vain, jos itse luostari sijaitsee
näiden 6 laatan alueella.
- Linnoitus antaa pisteitä ensimmäisen valmistuneen rakennelman arvon verran.
Jos samalla vuorolla valmistuu useampia, saa valita.
- Keskeneräinen linnoitus on pelin lopussa 0 p
- Valmis linnoitus on peltopisteytyksessä 4 p, possulla tai ladolla 5 p.
- basaari (8 laattaa, joista kahdessa myös majatalo)
- Normaalin vuoron jälkeen käännetään pelaajamäärän verran uusia laattoja
- Seuraava pelaaja valitsee, mikä laatta huutokaupataan ensin ja
ilmoittaa oman huutonsa pisteinä. Saa tarjota myös 0 p.
- Huudetaan yksi kierros, jonka jälkeen laatan valinnut pelaaja joko
ostaa laatan korkeimman tarjouksen tehneeltä tai myy laatan tälle pelaajalle.
Toiselta vähennetään pisteitä ja toiselle lisätään vastaavasti.
- Jos valitsija on ainoa huutaja, laatta ostetaan pankilta.
- Maksun jälkeen on sallittua päätyä pisteradalla alle nollan.
- Seuraavan huudettavan laatan valitsee seuraava pelaaja, joka ei vielä
ole laattaa ostanut. Jo laatan ostaneet eivät saa osallistua huutokauppaan.
- Kun kaikki laatat on ostettu, pelataan ne normaalisti vuorotellen.
- Basaarista saadut uudet basaarilaatat eivät aiheuta uutta basaarikierrosta
- Helpompi versio: Laatat vain valitaan vuorotellen, ilman huutokauppaa, ja pelataan heti.
|
---|
Die Katharer | - muurinmurtolaatat (4): kaupunkilaatoista vain 1 p /laatta tai katedraalilla 2 p / laatta. Keskeneräisestä kaupungista 0 p.
- peltomies saa tällaisesta kaupungista tuplapisteet.
- jos muurinmurtolaatan vieressä (tai kulmittain) on kaupungin ulkopuolella luostari, saa vuoronsa lopussa halutessaan poistaa kaupungista yhden oman ukon.
|
---|
Der Tunnel |
- Tunneliin menevä tie (myös muissa lisäosissa) ei voi valmistua ennen kuin
tunneliin meno on merkitty värilätkällä ja jossakin muualla tullaan tunnelista
ulos samanvärisellä lätkällä.
- Jokaisella pelaajalla on 2 omaa kertakäyttöistä värilätkää (kaksinpelissä 6, kolminpelissä 4).
- Omalla vuorolla voi asettaa värilätkän mihin tahansa vapaaseen tunneliin. Värilätkät merkitsevät vain suuaukkopareja, eivät omistusta.
|
---|
Die Kornkreise |
- Kun tulee viljakuviolaatta (6 kpl), pelataan vuoro normaalisti. Tämän jälkeen
aktiivinen pelaaja päättää, kumman toiminnon kaikki pelaajat tekevät, alkaen
aktiivisen pelaajan vasemmalta puolelta:
- joko saavat halutessaan
lisätä yhden jo pelissä olevan ukon pariksi toisen oman ukon
tai joutuvat tuomaan yhden ukon pelistä kotiin
- kaikki pelaajat tekevät saman toiminnon
- pelattu viljakuviolaatta määrää, missä rakennustyypissä
(tie, kaupunki, pelto) oleviin ukkoihin toiminto kohdistuu
|
---|