Tik-76.182, Menestyvä ohjelmistoyritys, Tentti 19.05.1998
Kysymykset ja vastaukset :

1) Esitä D-Day strategian periaate ohjelmistotuotteen markkinoinnin kannalta.

Tausta:
Visiönäärimarkkina on kyllästynyt, yrityksen kassavirtaa alkaa kääntyä negatiiviseksi, varsinaiset pääkilpailijat järjestelevät myyntivoimiaan vastahyökkäykseen, uusia yrittäjiä saattaa ilmaantua markkinoille, rahoittajat käyvät kärsimättömiksi - > ohjelmistotuote pitää saada nopeasti massamarkkinoille.

Toimintaperiaate:
Massamarkkinoilla on jo vakiintuneita ohjelmistoja tai vaihtoehtoisia, vanhoja ratkaisuja, joilta pitää pystyä nopeasti valtaamaan sillanpääasema (eli ylittämään kuilu kapealle niche markkinalle) meille strategiselta alueelta. Sen jälkeen levittäydytään sillanpääaseman läheisille osamarkkina-alueille ja lopulta pyritään johtavaan markkina-asemaan kohteemme koko massamarkkinoilla.

Tämän toteuttamiseksi on liittouduttava/verkostoiduttava synergisten toimittajien/ ohjelmistojen kanssa kokonaisvaltaisen tuotekonseptin tarjoamiseksi asiakkaiden ongelmiin/tarpeisiin- "whole product concept". Sillanpäämarkkinalle kohdistetaan jopa ylisuuri panostus ja huomio, jotta markkina pystytään pitämään ja samalla saadaan hyvät referenssit ja pystytään kehittämään omat prosessit laajempaa toimintaa varten. Avainasiana on saada koko ohjelmistotalo todella keskittämään voimansa tämän sillanpääaseman saavuttamiseen ja pitämiseen. -Sillanpääasema pitää olla sellainen kapea osamarkkina, jonka saavuttaminen auttaa pääsemään massamarkkinoille.

Johtavan markkina-aseman saavuttaminen sillanpääasemasta edellyttää jatkossa vahvaa suustasuuhun menetelmää, markkinalähtöisyyttä, lisäarvoinfrastruktuurin luomista sekä selkeää segmentointia.

2) Kuvaa ohjelmistotuotteen mahdollisia 1) jakelukanavia ja tarkastele sitten 2) minkälaisten ohjelmistojen jakeluun ne soveltuvat.


3) Vertaile Stonesoftin ja TJ-Tiedon menestystekijöitä.

Stonesoft:

TJ-Tieto:

4) Ohjelmistoyrityksen eri rahoitusmahdollisuudet ja niiden käyttöön liittyvät ongelmat.