Tik-76.182, Menestyvä ohjelmistoyritys, Tentti 19.05.1998
Kysymykset ja vastaukset :
1) Esitä D-Day strategian periaate ohjelmistotuotteen markkinoinnin
kannalta.
Tausta:
Visiönäärimarkkina on kyllästynyt, yrityksen kassavirtaa alkaa
kääntyä negatiiviseksi, varsinaiset pääkilpailijat järjestelevät
myyntivoimiaan vastahyökkäykseen, uusia yrittäjiä saattaa ilmaantua
markkinoille, rahoittajat käyvät kärsimättömiksi - > ohjelmistotuote pitää
saada nopeasti massamarkkinoille.
Toimintaperiaate:
Massamarkkinoilla on jo vakiintuneita ohjelmistoja tai vaihtoehtoisia,
vanhoja ratkaisuja, joilta pitää pystyä nopeasti valtaamaan sillanpääasema
(eli ylittämään kuilu kapealle niche markkinalle) meille strategiselta
alueelta. Sen jälkeen levittäydytään sillanpääaseman läheisille
osamarkkina-alueille ja lopulta pyritään johtavaan markkina-asemaan
kohteemme koko massamarkkinoilla.
Tämän toteuttamiseksi on liittouduttava/verkostoiduttava synergisten
toimittajien/ ohjelmistojen kanssa kokonaisvaltaisen tuotekonseptin
tarjoamiseksi asiakkaiden ongelmiin/tarpeisiin- "whole product concept".
Sillanpäämarkkinalle kohdistetaan jopa ylisuuri panostus ja huomio, jotta
markkina pystytään pitämään ja samalla saadaan hyvät referenssit ja
pystytään kehittämään omat prosessit laajempaa toimintaa varten.
Avainasiana on saada koko ohjelmistotalo todella keskittämään voimansa
tämän sillanpääaseman saavuttamiseen ja pitämiseen. -Sillanpääasema pitää
olla sellainen kapea osamarkkina, jonka saavuttaminen auttaa pääsemään
massamarkkinoille.
Johtavan markkina-aseman saavuttaminen sillanpääasemasta edellyttää
jatkossa vahvaa suustasuuhun menetelmää, markkinalähtöisyyttä,
lisäarvoinfrastruktuurin luomista sekä selkeää segmentointia.
2) Kuvaa ohjelmistotuotteen mahdollisia 1) jakelukanavia ja tarkastele
sitten 2) minkälaisten ohjelmistojen jakeluun ne soveltuvat.
- Suoramyynti:
1) Omat kiertavät myyntimiehet. 2) Laajat ohjelmistot
tai
sitten kapean segmentin spesiaaliohjelmistot, vaativat asiantuntemusta,
korkea hinta/kauppa, suuret myyntikustannukset. Pieni, kappalemääräinen
potentiaali.
- Integraattori:
1)Suuri atk-palvelutalo tai suuri ohjelmistotalo.
Yleensä
vaatii vahvaa suoramyyntiä. 2) Tehtäväkohtaiset ohjelmistot, jotka täytyy
integroida asiakkaan kokonaisuuteen ja jonkun täytyy ottaa vastuu tästä
kokonaisuudesta ja lisäksi samat kuin suoramyynnissä.
- VAR:
1) Normaalisti pieni softatalo tai järjestelmätoimittaja. Voi
olla
meidän kannalta myös muun alan toimittaja. Asiakkaan toimialan osaaja tai
jonkin toiminnon osaaja. 2) Soveltuu vahvaa asiakkaan
toimialaosaamista/toiminto-osaamista vaativien ohjelmistojen
jakeluun.
- OEM:1) Yleisimmin laite/laitteistovalmistaja. Voi olla myös
suuri
ohjelmistovalmistaja 2) Laajaa jakelua edellyttävät, halpahintaiset
ohjelmistotuotteet, jotka voidaan upottaa OEM:n päätuotteeseen.
- Corporate Reseller:1) Suuryritysten ja julkishallinnon
pc-alan
volyymitoimittaja. 2) Tukkureiden kautta jaeltavat volyymiohjelmistot,
jotka edellyttävät toimittajan asentamista tai kouluttamista.
- Reseller:
1) Paikallinen jälleenmyyjä (=dealer) tai ketju. 2) Sama
kuin
edellä, mutta pienille ja keskisuurille asiakkaille.
- Retail:1) Atk-alan tai kodinkonealan myymälä. 2) Tukkureiden
kautta
jaeltavat volyymiohjelmistot, jotka asiakas pystyy itse asentamaan. Ei
vaadi koulutusta. Pääasiassa kotikäyttöön tarkoitetut softat.
- Superstore:1) Vuosiliikevaihto yli 50 mmk, laaja sortimentti,
myymälän
koko x1000m2. 2) Sama kuin retail, mutta lisäksi "tee-se-itse" -miehet eli
osaavat ammattilaiset, gurut ja nörtit.
- Postimyynti:1) Luettelon/Wepin kautta myyvät. 2) Sama
superstore.
3) Vertaile Stonesoftin ja TJ-Tiedon menestystekijöitä.
Stonesoft:
- Asiantuntijayrityksen johtamisosaaminen
- Johdon ja työntekijöiden korkea koulutustaso
- Henkilömistus
- Positiointi kasvavan asiakastoimialan räätälöityihin, vaikeisiin
ohjelmistoihin (telekommunikaatio)
- Tietoturvatuotteiden edustus tukee pääbusinestä
- Omien tuotteiden kehitys edustustuotteiden päälle
- Maailmanlaajuinen jakelukanava omille tuotteille välitystuotteiden
päämiesten kautta
- Onnistunut rekrytointi
- Onnistunut systeemi-integraattoristrategia ja sen systemaattinen
kehittäminen
- Markkinointiosaaminen ja hyvä asiakaspalvelu yhdistetty
softaosaamiseen
- Tiimiorganisaatio ja projektiosaaminen
TJ-Tieto:
- Horisontaali ratkaisut ja niiden osaaminen
- Horisontaaliohjelmistojen yhteensopivuus
- Laaja koulutus
- Konsultointi, tuki, projektiosaaminen
- Laaja suuryrityspotentiaali
- Selkeä platform (Notes), jolla kova kysyntä ja jatkuva pula osaajista
- Räätälöinti
- Tuotekehitys = uudet segmentit ja nykyisten kehitys
- Yritysostot
- Vahva omistustausta (ICL 30%)
- Johdon "jalat maassa" strategia
4) Ohjelmistoyrityksen eri rahoitusmahdollisuudet ja niiden
käyttöön
liittyvät ongelmat.
- Tulorahoitus: Pienillä Suomen markkinoilla vaatii yleensä
liian
kauan aikaa
ja on sen vuoksi riittämätön suuriin rahoitustarpeisiin pienille
ohjelmistotalille.
- Kotimainen riskirahoitus: Riskirahoittajien osaamisen puute
ohjelmistoalasta. On harvojen mahdollisuus, byrokratia, riskirahoittajan
sotkeutuminen toiminnan suuntaamiseen. Liian nopeat, epärealistiset
odotukset. Ei sovi alkuvaiheen rahoitukseen.
- Ulkomainen riskirahoitus: Kommunikointi, kanavat. Sopii jo
suuremmille
ohjelmistotaloille, jotka ovat onnistuneet kotimaassa ja aikovat
kansainvälistyä. Vielä harvempien mahdollisuus.
Listautuminen: Tulossa vasta Suomeen. Kts edellinen kohta.
- EU-ohjelmat: Valtava byrokratia, hankkeen oltava aika mittava.
Riskien ja
tarvittavien resurssien vuoksi ei sovi pienille ohjelmistotaloille.
Avustus: Monesti turhan raskas hakumenettely ja raportointivelvollisuus.
Muuten ok.
- Tuotekehityslaina: Sama kuin edellä. Vaatii 30-70% omaa
kehityspanostusmahdollisuutta.
Pääomalaina: Saatetaan vaatia turvaavia vakuuksia. Takaisinmaksuvelvoite.
Muuten ok.