Tik-111.300 Tietokonegrafiikka (4ov)

Tentti 10.11.1997

1. Selosta lyhyesti, mahdollisesti piirrosten avulla, seuraavien
   grafiikkalaitteiden toimintaperiaatteet (tai laitteisiin liittyvien
   käsitteiden merkitys):	(6x1 p)

	a) SHADOW-MASK CRT
	b) PLASMA PANEL
	c) DISPLAY FILE
	d) ACTIVE MATRIX DISPLAY
	e) COLOR LOOK-UP-TABLE (color map)
	f) DITHERING

2. GKS:n ja PHIGS:n tuntemat kuusi loogista syöttölaiteluokkaa ovat

	- locator
	- stroke
	- string
	- valuator
	- choice
	- pick

   Kuvaile kunkin laiteabstraktion merkitys toisaalta sovellusohjelman
   kannalta ja toisaalta fyysisenä laitteena. Valitse kullekin loogiselle
   laitteelle erilainen fyysinen laite, joka mielestäsi _lähinnä_ vastaa
   ko. loogisen laitteen toimintaa - älä rajoitu ajattelemaan pelkästään
   tavanomaisia hiiri&näppäimistö-yhdistelmää!. Selosta myös toiminta-
   moodien request/sample/event merkitys.

3. Antialiasointi, sen tarkoitus ja vaihtoehtoiset menetelmät sen
   toteuttamiseksi. (6p)

4. Kuinka tapahtuu piilopintojen käsittely ns. maalarin algoritmilla
   eli syvyyslajittelumenetelmällä? Luonnostele ohjelma pseudokoodina
   ja selosta sen toiminta. Mitä etuja ja haittoja menetelmällä on
   muihin piilopinta-algoritmeihin verrattuna? (6p)