Tik-111.300 Tietokonegrafiikka (4ov)
Tentti 10.11.1997
1. Selosta lyhyesti, mahdollisesti piirrosten avulla, seuraavien
grafiikkalaitteiden toimintaperiaatteet (tai laitteisiin liittyvien
käsitteiden merkitys): (6x1 p)
a) SHADOW-MASK CRT
b) PLASMA PANEL
c) DISPLAY FILE
d) ACTIVE MATRIX DISPLAY
e) COLOR LOOK-UP-TABLE (color map)
f) DITHERING
2. GKS:n ja PHIGS:n tuntemat kuusi loogista syöttölaiteluokkaa ovat
- locator
- stroke
- string
- valuator
- choice
- pick
Kuvaile kunkin laiteabstraktion merkitys toisaalta sovellusohjelman
kannalta ja toisaalta fyysisenä laitteena. Valitse kullekin loogiselle
laitteelle erilainen fyysinen laite, joka mielestäsi _lähinnä_ vastaa
ko. loogisen laitteen toimintaa - älä rajoitu ajattelemaan pelkästään
tavanomaisia hiiri&näppäimistö-yhdistelmää!. Selosta myös toiminta-
moodien request/sample/event merkitys.
3. Antialiasointi, sen tarkoitus ja vaihtoehtoiset menetelmät sen
toteuttamiseksi. (6p)
4. Kuinka tapahtuu piilopintojen käsittely ns. maalarin algoritmilla
eli syvyyslajittelumenetelmällä? Luonnostele ohjelma pseudokoodina
ja selosta sen toiminta. Mitä etuja ja haittoja menetelmällä on
muihin piilopinta-algoritmeihin verrattuna? (6p)