Lupasin yhteenvedon käydystä opintopalautetoiminnasta, joten tässä tulee. Tapahtumassa käytiin ryhmäkeskusteluja viidestä eri aiheesta. --- Aihe: 1. Opintopalaute tällä hetkellä * Mitä palautetapoja on? Mitä hyvää/huono/toimivaa/toimimatonta niissä on? * Millaisille kursseille olemassaolevat palautetavat sopivat hyvin? * tentin yhteydessä lomake + nopea tehdä, tavoittaa kaikki + pysytään olennaisessa - numerot eivät kerro oleellista, opetushenkilökunta ei numeroiden perusteella voi tietää, mitä oikeastaan pitäisi parantaa/tehdä paremmin - tentin jälkeen opiskelijat usein haluavat jo unohtaa koko kurssin - pitkä sykli, vaikutus vasta seuraavan vuoden kurssiin * lomake webissä + helppo analysoida, voi tehdä omalla ajalla - motivointi, rohkaisee yleensä palautteen antamiseen vain ääripäitä * nyyssit + avoin keskustelu, opiskelijalle helppo - kaikki eivät lue, koetaan hankalaksi * henkilökohtainen palaute + syvällisempää - virallisissa tilaisuuksissa ei käydä --- 2. Miksi palauteryhmiä? * Hyödyt - opiskelijoille - opetushenkilökunnalle - osastolle * Esimerkkejä tapauksista, joissa hyödyt tulevat/voisivat tulla esille * Millaisille kursseille ryhmät sopivat parhaiten? + ei niin aggressiivista kuin joskus uutisryhmissä + mahdollisuus anonyymiin mielipiteisiin ? miten valitaan ryhmän jäsenet? ==> vapaaeehtoisuus --> ei saa olla ainut palautekanava - sopii peruskursseille ja isoihin opetusryhmiin --- 3. Palauteryhmät käytännössä * Mitä tapahtuu: - ennen kurssin alkua - heti kurssin alussa - kurssin aikana - kurssin loputtua * Vastuut, kuka tekee mitäkin * ennen kurssia: - palauteryhmälle vastuuhenkilön nimeäminen (joku kurssin assari) - määritellään ryhmän toiminta - miten ryhmä kootaan? - arvonta? - porkkana? * heti kurssin alussa: - ryhmän valinta - motivointi? * kurssin aikana: - säännölliset kokoontumiset - useita kertoja - joka kokoontumisesta raportti - kurssin kotisivulle ja nyysseihin kurssilaisten luettavaksi - henklilökunnalle (mahdollisuus kommentointiin) - raportissa koottuna havaittuja ongelmia & ratkaisuehdotuksia * kurssin jälkeen - lopetuspalaveri, jossa koko henkilökunta ja palauteryhmä --- 4. Miten palauteryhmät käyntiin t-osastolla keväällä 2002 * Mille kursseille sopisi? * Mitä opiskelijoiden/killan opintoihmisten pitää tehdä? * Mitä osaston pitää tehdä? * Kevään kursseja: - T2 - Stefan Rönn - T3 - Satu Virtanen - TRAK - Lauri Malmi - KÄLI - Markku Nieminen - TKT - Pekka Orponen - SKJ - Simula, Parviainen - VMP - Ursula Holmström - Muut kuin T-kurssit? * Tiimi: - Muutama opiskelija, assarivetoinen? ==> tuloskset/raportti proffalle - eri vuosikursseilta, osaamistasoilta, ulkkareita? - yksi vastuuhenkilö, (pää)assari? - tapaamississa eri ihmisiä, myös proffia - selkeä aikataulu * Opiskelijoiden motivointi/tiedotus: - etukäteen kurssien/killan sivuilla, nyysseissä - kilta/kurssispammi - ekalla luennolla hehkutus, sposti-ilmo ==> tapa vaikuttaa saman kurssin aikana ==> osaston henkilökuntaan tutustuminen * porkkana: - tenttipiste, phuksipiste * nopea toiminta ja paluate, tiedotus tehdyistä muutoksista tärkeää! * aloitus ajoissa --- 5. Visiointia * Keksikää kokonaan uusia palautetapoja * Villejä ideoita, ajatus saa lentää - henkilökohtainen palaute - phuksiryhmien käyttö palauteryhminä (esim. schemessä) - siirretään opetusta pienryhmiin - kaikista assareita - "vakoilija" kurssilla - opettajaranking - "alatyylivihkot" - opiskelijat tietoisiksi oppimistavoitteistaan!