Proffasaunan aluksi prof. Esko Nuutila kertoi ongelmalähtöisestä oppimisesta (OLO). Sen jälkeen keskusteltiin ryhmissä oppimisen ja opettamisen kehittämisestä. 1. ryhmä ======== Projektioppiminen * pääaineessa kurssien sisältöä integroidaan projektiin * tarvitaan hyvää ohjausta * tapaamistilat ja -ajat (maari?) * T-talon tasanteet * prosessihalli Harjoitustyöt * ohjaus voisi auttaa näissä oppimista Arvotut harkkatyöryhmät + ohjaaja * arvonta tason mukaan Käsitekartat, lähinnä oppimisen tukena Ryhmätyöt, myös sosiaalista oppimista Akateeminen vapaus * vapaus valita mitä opiskelee vai miten opiskelee 2. Ryhmä ======== Opetusmenetelmistä * Vaihtoehtoiset menetelmät opetettava fukseille * Tieteellisen kirjoittamisen opettaminen * Suomi * Muut kielet * Ryhmätyöskentelyn harjoittelu 3. Ryhmä ======== (alkup. muoto: käsitekartta) Menetelmät <-> Opetus <-> Sisältö * Käsitekartat * Ensin johdatus * luennolla konseptit tkteoriaan * valmistautuminen * TKT * Opetusmatsku * Scheme WWW-sivusto * DMP * kurssia ei saa * TRAK aloittaa liian hitaasti * Pseudo + drag&drop * prujuihin tiivistelmät hyvä luennon asiasta * Oppi oikeasti * OLO * Fysiikka pitää linkittää * ensin ongelma, sitten TiKin tarpeisiin tekniikka * Simulointia * Ryhmäkeskustelut * Vähentää toistoa * Asioiden jaottelu * Esitietotiivistelmät * Matikka & ohjelmointi kombo