Gilgames Maailman vanhin sankaritaru
Suomentanut, esitellyt ja selittänyt Armas Salonen
Kuvittanut Riikka Juvonen
WSOY 1980
ISBN 951-0-06945-0

(saatavuus kaupoista heikompi kuin huono)

aikaisempi suomennos vuodelta 1943
(ja sen saatavuus kaupoista vielä huomattavan paljon heikompi kuin huono)


Suora lainaus sivulta 160:

SELITYKSIÄ
B. Viitteet
4.taulu
viite 3
Vaatteet olivat sumerilaisilla ja babylonialaisilla persoonallisuuden symboli. Niiden vaihtaminen merkitsi samaa kuin henkilöllisyyden muuttuminen. Käsitystapa oli levinnyt muuallekin itämailla, se oli vallalla esim. hurreilla ja vaikutti voimakkaasti mm. lakiterminologiaan. Vaatteen ja persoonallisuuden samastusta, joka itämailla esiintyi naiiveimmassa muodossaan, ilmenee myös keskiajan munkeilla. Viittaan koskettamiseen ja sen parantavaan vaikutukseen vrt. esim. uudessa testamentissa Jeesuksen viitan parantavaa voimaa (Matt. 9: 20, 14: 36, Luuk. 8:46, Mark. 5:30)
kursivointi suomentajan oma


Uudempi suomennos ei käsittele/selitä tuota kohtaa
Gilgamesh kertomus ikuisen elämän etsimisestä
Suomentanut (ja selittänyt) Jaakko Hämeen-Anttila
Basam Books 2000
ISBN 952-9842-34-1


Valid HTML 4.0!
 
Valid HTML 4.0! Matti M M Änkö <3m@hut.fi>
http://iki.fi/3m/haalari/kulttuuri/gilgames.html
( http://www.niksula.cs.hut.fi/~mmm/haalari/kulttuuri/gilgames.html )

päivityspäivämäärä päivitetty 3.5.2005


Elämän tarkoitus? Teistä muista en tiedä, mutta minä etsin
elämän Perimmäistä, Suurta Totuutta, jonka olemassaolosta
tiedän vain sen, ettei sitä ole olemassa. Ymmärrän ja hyväksyn
tämän, mutten anna sen lainkaan häiritä etsintääni.